اهداف و چشم انداز

چشم‌انداز فصلنامه (Vision)

فصلنامه اختلال‌های هیجانی و رفتاری دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز در پی آن است که به مرجع علمی معتبر ملی و منطقه‌ای در زمینه پژوهش‌های تخصصی مربوط به پیشگیری، ارزیابی، تشخیص، مداخله و سیاست‌گذاری در حوزه اختلال‌های هیجانی و رفتاری کودکان، نوجوانان و بزرگسالان تبدیل شود. این فصلنامه با تأکید بر تولید دانش اصیل، روش‌مند و شواهدمحور، تلاش می‌کند بستری معتبر برای تبادل یافته‌های علمی میان پژوهشگران، متخصصان، درمانگران، سیاست‌گذاران و فعالان حوزه سلامت روان فراهم آورد و نقش مؤثری در ارتقای کیفیت خدمات آموزشی، درمانی و اجتماعی در کشور ایفا کند. بر این اساس چشم‌انداز فصلنامه شامل موارد زیر است:

  1. به مرجع علمی معتبر در سطح ملی و منطقه‌ای در پژوهش­ های حوزه اختلال های هیجانی و رفتاری تبدیل شود.
  2. در پایگاههای نمایه‌سازی معتبر ملی و جهانی، نمایه و دارای ضریب تأثیر (Impact Factor) شود.
  3. محلی برای تبادل و اشتراک یافته­ های علمی بین متخصصان حوزه اختلال های هیجانی و رفتاری باشد.
    4. به‌عنوان پلی میان یافته‌های پژوهشی و نیازهای میدانی در محیط‌های آموزشی و درمانی ایران عمل کند.
    ۵.  با رعایت دسترسی آزاد (Open Access) و انتشار به‌موقع، در تسریع توسعه دانش و بهبود خدمات روان شناختی در جامعه علمی و محیط­ های بالینی و مشاوره­ای نقش مؤثری ایفا نماید.

اهداف فصلنامه (Goals)

1. تولید و انتشار دانش نوین در حوزه اختلال های هیجانی و رفتاری

  • انتشار پژوهش‌های اصیل، مروری و کاربردی در حوزه‌های تشخیص، سبب‌شناسی، پیشگیری و درمان اختلال‌های هیجانی و رفتاری
  • تمرکز بر مطالعات بین‌رشته‌ای با تأکید بر پیوند علوم تربیتی، روان شناسی و آموزش افراد استثنایی، روان شناسی بالینی، روان شناسی تربیتی و علوم اعصاب­شناختی

2. ایجاد پل میان پژوهش و عمل

ارائه یافته‌هایی که بتوانند به بهبود ارزیابی بالینی، تشخیص، مداخلات درمانی، برنامه‌های آموزشی و سیاست‌گذاری‌های کلان در نظام سلامت روان کمک کنند.

3. ترویج رویکردهای میان‌رشته‌ای و ارتقای کیفیت روش‌شناختی پژوهش‌ها

حمایت از پژوهش‌هایی که به صورت بین‌رشته‌ای به بررسی عوامل زیستی، شناختی، تربیتی، خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر اختلال‌های هیجانی و رفتاری می‌پردازند. تأکید بر مطالعات با طراحی قوی اعم از پژوهش‌های تجربی، نیمه‌تجربی، کیفی، فراتحلیل، مرور نظام‌مند و مطالعات ابزارسازی در حوزه اختلال‌های هیجانی و رفتاری.

4. انتشار دانش بومی و فرهنگ‌محور و حمایت از نوآوری علمی

تشویق پژوهش‌هایی که به بررسی ویژگی‌ها، چالش‌ها، نیازها و مداخلات مناسب در بافت فرهنگی–اجتماعی ایران می‌پردازند.

پوشش موضوع‌هایی چون فناوری‌های نوین درمانی، ابزارهای ارزیابی دیجیتال، مداخلات مدرسه‌محور، رویکردهای توان‌بخشی و روش‌های نوین پیشگیری.

5. تقویت شبکه علمی داخلی و بین‌المللی و حمایت از جامعه علمی

ایجاد بستری برای همکاری میان پژوهشگران، اساتید، درمانگران و دانشگاه‌ها جهت توسعه تولیدات علمی و گسترش تبادلات پژوهشی. فراهم کردن بستری برای انتشار آثار پژوهشگران در سطح ملی و بین‌المللی و ایجاد شبکه‌های تخصصی بین پژوهشگران، درمانگران، مشاوران و سیاست‌گذاران حوزه سلامت روانی.

6. رعایت اخلاق پژوهش و نشر

پایبندی کامل به اصول اخلاق پژوهش، مقابله با تخلفات علمی، و حفظ کیفیت و اعتبار فرآیند داوری.