1
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز
2
استاد تمام بخش روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز
10.22099/ebd.2025.8165
چکیده
راهبردهای ناکارآمد کنترل فکر با اختلالات اضطرابی، بویژه اختلال اضطراب فراگیر مرتبط هستند. هدف اصلی این پژوهش، مقایسه راهبردهای کنترل فکر در دانشجویان با و بدون نشانههای اختلال اضطراب فراگیر بوده است. این پژوهش بر اساس یک طرح علّی-مقایسهای اجرا شده است. بر این اساس، تعداد 31 دانشجوی دوره کارشناسی دانشگاه شیراز که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و با استفاده از پرسشنامههای تشخیصی اختلال اضطراب فراگیر (Bita and Mohammadi, 1396) در دو گروهِ دانشجو با نشانههای اختلال اضطراب فراگیر(16=n) و دانشجویان بدون نشانههای اختلال اضطراب فراگیر(15=n) تقسیم شدند. در این پژوهش، از پرسشنامههای تشخیصی اختلال اضطراب فراگیر (Bita and Mohammadi, 1396)، پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (Dehshiri, Golzari, Borjali, Sohrabi, 1389) و پرسشنامه کنترل فکر (Fata, Motabi,Molodi,Ziaaei, 1389) استفاده شد. دادهها با روش های آماری tمستقل، تحلیل واریانس یک راهه و تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. نتایج نشان دادند که دانشجویان با نشانههای اختلال اضطراب فراگیر در مقایسه با دانشجویان بدون نشانههای این اختلال از لحاظ راهبردهای پرت کردن حواس و نگران کردن برای کنترل افکار به طور معنیداری متفاوتند. نتیجه نهایی این که دانشجویان با نشانههای اختلال اضطراب فراگیر در استفاده از راهبردهای کارآمد کنترل فکر مشکل دارند.
محمدی, ریحانه و رحیمی طاقانکی, چنگیز . (1404). مقایسه راهبردهای کنترل فکر در دانشجویان با و بدون نشانه های اختلال اضطراب فراگیر. اختلالهای هیجانی و رفتاری, 2(2), 100-87. doi: 10.22099/ebd.2025.8165
MLA
محمدی, ریحانه , و رحیمی طاقانکی, چنگیز . "مقایسه راهبردهای کنترل فکر در دانشجویان با و بدون نشانه های اختلال اضطراب فراگیر", اختلالهای هیجانی و رفتاری, 2, 2, 1404, 100-87. doi: 10.22099/ebd.2025.8165
HARVARD
محمدی, ریحانه, رحیمی طاقانکی, چنگیز. (1404). 'مقایسه راهبردهای کنترل فکر در دانشجویان با و بدون نشانه های اختلال اضطراب فراگیر', اختلالهای هیجانی و رفتاری, 2(2), pp. 100-87. doi: 10.22099/ebd.2025.8165
CHICAGO
ریحانه محمدی و چنگیز رحیمی طاقانکی, "مقایسه راهبردهای کنترل فکر در دانشجویان با و بدون نشانه های اختلال اضطراب فراگیر," اختلالهای هیجانی و رفتاری, 2 2 (1404): 100-87, doi: 10.22099/ebd.2025.8165
VANCOUVER
محمدی, ریحانه, رحیمی طاقانکی, چنگیز. مقایسه راهبردهای کنترل فکر در دانشجویان با و بدون نشانه های اختلال اضطراب فراگیر. اختلالهای هیجانی و رفتاری, 1404; 2(2): 100-87. doi: 10.22099/ebd.2025.8165