نقش میزان فعالیت های آنلاین والدین در پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت در کودکان مبتلا به اختلال نقص‌توجه بیش‌فعالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 بخش کودکان با نیاز ویژه، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 آموزش و پرورش استان اصفهان

10.22099/ebd.2025.8164

چکیده

هدف از این پژوهش تعیین نقش فعالیت­های آنلاین والدین در پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت در کودکان بااختلال نارسایی توجه بیش‌فعالی بود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کودکان با اختلال نارسایی توجه بیش‌فعالی بین سنین 7 تا 12 سال شهر شیراز بودند که گروهی متشکل از 130 نفر کودک با اختلال نارسایی توجه بیش‌فعالی به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش کودکان بااختلال  نارسایی توجه / بیش‌فعالی با بهره­گیری از تشخیص بالینی روانپزشک و هم‌چنین، اجرای فرم کوتاه مقیاس تجدید نظر شده کانرز والدین شناسایی شدند و برای سنجش میزان فعالیت‌های آنلاین والدین از مقیاس استفاده از اینترنت (IUS) و برای سنجش میزان اعتیاد به اینترنت از پرسش‌نامه اعتیاد به اینترنت یانگ استفاده شد. نتایج بیانگر آن بود که بین ابعاد مقیاس میزان فعالیت‌های آنلاین شامل مدت زمان استفاده از اینترنت، اهداف اجتماعی و اهداف غیر اجتماعی با میزان اعتیاد به اینترنت کودکان با اختلال نارسایی توجه بیش‌فعالی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. تحلیل­های رگرسیون چندگانه برای پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت نشان داد مؤلفه­های مدت زمان استفاده از اینترنت و اهداف اجتماعی، اعتیاد به اینترنت را به­طور مثبت و معناداری پیش‌بینی می­کنند. بنابراین بنظر می­رسد هرچه فعالیت‌های آنلاین در والدین بیش‌تر باشد، اعتیاد به اینترنت کودکان با اختلال نارسایی­توجه / بیش‌فعالی  افزایش می­یابد.

کلیدواژه‌ها