پیش ‏بینی عملکرد شغلی براساس باور خودکارآمدی و مدیریت هیجانی در معلمان شهر کرمانشاه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

2 دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاداسلامی، تنکابن، ایران.

10.22099/ebd.2025.8162

چکیده

معلمان نقشی مهم در بهبود کیفیت نظام آموزش و پرورش دارند و بهبود عملکرد شغلی این قشر یک امر ضروری در سازمان‏هاست که می‏تواند بر کارآمدی سازمانی معلمان کمک کند. این پژوهش با هدف پیش‏بینی عملکرد شغلی براساس باور خودکارآمدی و مدیریت هیجانی در معلمان انجام شد. پژوهش توصیفی-مقطعی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان اداره آموزش و پرورش شهر کرمانشاه در سال 1402 بود که با نمونه‏گیری در دسترس تعداد 150 نفر انتخاب شدند و به ابزارهای خودگزارشی شامل پرسش‌نامه عملکرد شغلی (Patterson, 1970)، باور خودکارآمدی (Sherer et al, 1982) و پرسش‌نامه مدیریت هیجانی (Roger & Nesshoever, 1987) پاسخ دادند. تحلیل داده‏ها با روش‏های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با SPSS نسخه 26 انجام شد. نتایج نشان داد که بین عملکرد شغلی با باور خودکارآمدی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0>P). هم‌چنین، بین عملکرد شغلی با مدیریت هیجانی نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0>P). تحلیل رگرسیون به شیوه هم‌زمان نیز نشان داد که 34 درصد واریانس عملکرد شغلی براساس متغیرهای باور خودکارآمدی و مدیریت هیجانی قابل تبیین بوده است. با توجه به نتایج، برای بهبود عملکرد شغلی معلمان و نظام آموزش و پرورش توجه بیش‌تر به مسائل روان‌شناختی جهت ارتقاء سازمانی معلمان امری ضروری است.

کلیدواژه‌ها