1
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
2
دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاداسلامی، تنکابن، ایران.
10.22099/ebd.2025.8162
چکیده
معلمان نقشی مهم در بهبود کیفیت نظام آموزش و پرورش دارند و بهبود عملکرد شغلی این قشر یک امر ضروری در سازمانهاست که میتواند بر کارآمدی سازمانی معلمان کمک کند. این پژوهش با هدف پیشبینی عملکرد شغلی براساس باور خودکارآمدی و مدیریت هیجانی در معلمان انجام شد. پژوهش توصیفی-مقطعی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان اداره آموزش و پرورش شهر کرمانشاه در سال 1402 بود که با نمونهگیری در دسترس تعداد 150 نفر انتخاب شدند و به ابزارهای خودگزارشی شامل پرسشنامه عملکرد شغلی (Patterson, 1970)، باور خودکارآمدی (Sherer et al, 1982) و پرسشنامه مدیریت هیجانی (Roger & Nesshoever, 1987) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با SPSS نسخه 26 انجام شد. نتایج نشان داد که بین عملکرد شغلی با باور خودکارآمدی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0>P). همچنین، بین عملکرد شغلی با مدیریت هیجانی نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0>P). تحلیل رگرسیون به شیوه همزمان نیز نشان داد که 34 درصد واریانس عملکرد شغلی براساس متغیرهای باور خودکارآمدی و مدیریت هیجانی قابل تبیین بوده است. با توجه به نتایج، برای بهبود عملکرد شغلی معلمان و نظام آموزش و پرورش توجه بیشتر به مسائل روانشناختی جهت ارتقاء سازمانی معلمان امری ضروری است.
بهروز, بهزاد و دهمنی, زهرا . (1404). پیش بینی عملکرد شغلی براساس باور خودکارآمدی و مدیریت هیجانی در معلمان شهر کرمانشاه. اختلالهای هیجانی و رفتاری, 2(2), 48-35. doi: 10.22099/ebd.2025.8162
MLA
بهروز, بهزاد , و دهمنی, زهرا . "پیش بینی عملکرد شغلی براساس باور خودکارآمدی و مدیریت هیجانی در معلمان شهر کرمانشاه", اختلالهای هیجانی و رفتاری, 2, 2, 1404, 48-35. doi: 10.22099/ebd.2025.8162
HARVARD
بهروز, بهزاد, دهمنی, زهرا. (1404). 'پیش بینی عملکرد شغلی براساس باور خودکارآمدی و مدیریت هیجانی در معلمان شهر کرمانشاه', اختلالهای هیجانی و رفتاری, 2(2), pp. 48-35. doi: 10.22099/ebd.2025.8162
CHICAGO
بهزاد بهروز و زهرا دهمنی, "پیش بینی عملکرد شغلی براساس باور خودکارآمدی و مدیریت هیجانی در معلمان شهر کرمانشاه," اختلالهای هیجانی و رفتاری, 2 2 (1404): 48-35, doi: 10.22099/ebd.2025.8162
VANCOUVER
بهروز, بهزاد, دهمنی, زهرا. پیش بینی عملکرد شغلی براساس باور خودکارآمدی و مدیریت هیجانی در معلمان شهر کرمانشاه. اختلالهای هیجانی و رفتاری, 1404; 2(2): 48-35. doi: 10.22099/ebd.2025.8162