ارسال شده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه آزاد قم

10.22099/ebd.2024.7732

چکیده

پژوهش‌ حاضر با هدف پیش‌بینی‌ مشکلات رفتاری و سلامت روانی دانش‌آموزان بر اساس سبک‌ ارتباطی دبیران انجام شده است. روش پژوهش‌ علی- مقایسه‌ای بود. جامعه ی آماری شامل دبیران مرد و دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر قم در سال تحصیلی 402-1401 بود. روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بوده است که حجم نمونه پژوهش 30 دبیرمرد و 250دانش‌آموز برآورد شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل آزمون سلامت‌ روانی ٢٨MHQ- ، ناهنجاری‌های رفتاری راتر و سبک‌ های ارتباطی‌ ساسکین‌ و موریس بود. داده های بدست آمده با استفاده از روش رگرسیون تجزیه و تحلیل گردید. یافته های پژوهش نشان داد که ‌سبک‌ رفتاری دبیران قادر به پیش‌بینی 88% از رفتار پرخاشگرانه، 89% خشونت، 90% اضطراب، 96% رفتار ضداجتماعی و 96% از رفتار ناسازگار در دانش‌آموزان شرکت‌کننده در پژوهش کنونی بوده است. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش پیشنهاد می شود نقش سبک های ارتباطی دبیران در جهت کاهش مشکلات رفتاری و روان شناختی دانش آموزان در محیط های آموزشی مورد توجه ویژه ای قرار بگیرند.