مروری بر کاربرد نمایش‌درمانی در درمان اختلال‌های رفتاری کودکان و نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز

10.22099/ebd.2024.7731

چکیده

هدف پژوهش حاضر مروری بر کاربرد نمایش‌درمانی در درمان و کاهش نشانه‌های اختلال‌های رفتاری شایع‌ در کودکان و نوجوانان بود. پژوهش با روش مرور نظام‌مند انجام شد. برای این منظور با کلیدواژه‌های "نمایش‌درمانی"، " اختلال‌ رفتاری"، "اختلال‌های رفتاری"، "کودکان"، "نوجوانان"، و "مشکلات رفتاری" به زبان‌های فارسی و انگلیسی در پایگاه‌های اطلاعاتی Science Direct, Google Scholar و پایگاه‌های داخلی SID، نورمگز و سیویلیکا مقاله‌ها و منابع علمی مرتبط جستجو و جمع‌آوری شدند. تعداد کل پژوهش‌های مرتبط که یافته شد 2372 مورد بود که از این بین کل پژوهش‌های بررسی شده (چکیده و عنوان) 500 مقاله بود. به دلیل غیرمرتبط بودن پژوهش‌ها با هدف مطالعۀ حاضر و تکرار در پایگاه داده‌ها تعداد 370 مقاله حذف شد. در نهایت تعداد کل پژوهش‌های بررسی شده (متن کامل) به 130 مقاله رسید که با حذف 87 مقاله به دلیل عدم ارائه اطلاعات کافی در نهایت تعداد 38 پژوهش در این مرور نظام‌مند بررسی شد. نتایج این پژوهشی مروری نشان داد که از نمایش‌درمانی به عنوان نوعی مداخله اثربخش در درمان و کاهش نشانه‌های اختلال‌های رفتاری استفاده شده است. با توجه به وجود پژوهش‌های اثربخش در زمینه کاربرد نمایش‌درمانی در درمان اختلال‌های رفتاری کودکان و نوجوانان می‌توان استفاده از این روش درمانی را به عنوان نوعی مداخله اثربخش به روانشناسان و مشاوران پیشنهاد داد.