رابطه طرحواره‌های هیجانی و فضیلت‌های شخصیتی با رضایت از زندگی معلمان زن: نقش میانجی باورهای فراشناختی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران

2 دانشجوی دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 استادیار روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران.

10.22099/ebd.2024.7444

چکیده

رضایت از زندگی یکی از پیش­بینی کننده­های سلامت روانی بشمار می‌رود‌ که بر کیفیت زندگی افراد تاثیرگذار است. لذا، این پژوهش با هدف تعیین رابطه طرحواره­های هیجانی و فضیلت ­های شخصیتی با رضایت از زندگی معلمان زن شهر بانه با تاکید بر نقش میانجی باورهای فراشناختی انجام شد. توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان زن مدارس شهر بانه به تعداد 960 نفر در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. از این تعداد، 200 نفر با حداقل حجم نمونه بر اساس قاعده کلاین و به شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه­های استاندارد رضایت از زندگی دینر و همکاران، پرسش‌نامه باورهای فراشناختی ولز، پرسش‌نامه طرحواره‌های هیجانی لیهی و پرسش‌نامه فضیلت­های شخصیتی سلیگمن و پترسون، بود. تحلیل داده­ها با استفاده از روش­های همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات­ ساختاری صورت گرفت. یافته­ها نشان داد که بین طرحواره­های هیجانی با فضیلت­های شخصیتی، باورهای فراشناختی و رضایت از زندگی، رابطه منفی معنادار وجود دارد. ضریب همبستگی فضیلت­های شخصیتی با باورهای فراشناختی و رضایت از زندگی، مثبت و معنادار بود. ضریب همبستگی باورهای فراشناختی و رضایت از زندگی، مثبت و معنادار بود. نتایج نشان داد باورهای فراشناختی، طرحواره­های هیجانی و فضیلت­های شخصیتی رابطه مستقیم با رضایت از زندگی دارند. هم‌چنین، باورهای فراشناختی (مثبت-منفی) نقش میانجی در رابطه با طرحواره­های هیجانی و فضیلت­های شخصیتی با رضایت از زندگی دارد. بر این اساس، می­توان به صورت اختصاصی در طراحی یک برنامه درمانی و یا مداخلاتی در جهت افزایش رضایت از زندگی این معلمان استفاده کرد.
 
 

کلیدواژه‌ها