مقایسه مشکلات درونی‌سازی و برونی‌سازی شده در نوجوانان با و بدون اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی

نویسندگان

1 استاد‌یار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیاز های خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روان‎شناسی و آموزش کودکان با نیاز های خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.22099/ebd.2024.7443

چکیده

این پژوهش با هدف مقایسه مشکلات درونی‌سازی و برونی‌سازی شده در نوجوانان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی انجام شد. این پژوهش در دسته پژوهش‌های توصیفی از نوع علی-مقایسه‌ای بود. جامعه پژوهش شامل تمامی نوجوانان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی شهر تهران بود. تعداد 20 نوجوان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی و 20 نوجوان بدون اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در دامنه سنی 12تا 17 سال با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و وارد پژوهش شدند. گروه نمونه به وسیله سیاهه رفتاری آخنباخ در زمینه مشکلات درونی‌سازی و برونی‌سازی شده ارزیابی شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون تی مستقل تحلیل شد. نتایج نشان داد که تفاوتی معنادار بین دو گروه نوجوانان با و بدون نارسایی توجه/بیش فعالی در مشکلات درونی‌سازی و برونی‌سازی وجود دارد. به بیان دیگر، نوجوانان یا اختلال نارسایی توجه بیش فعالی به شکل چشمگیری مشکلات رفتاری بیش‌تری را نسبت به نوجوانان بدون اختلال نشان دادند. با این وجود در دو مولفه مشکلات جسمانی و شکایات جسمانی تفاوتی معنادار بین دو گروه مشاهده نشد. با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد می‌شود برنامه‌های مداخله مبتنی بر مشکلات رفتاری و هیجانی متناسب‌سازی شده برای نوجوانان با اختلال نارسایی توجه بیش فعالی طراحی و برای کاهش مشکلات این گروه از افراد استفاده شود.
 
 

کلیدواژه‌ها