نقش سبک‌های فرزندپروری در پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت در کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی

نویسندگان

1 دانش‌آموختۀ کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 دانشیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

3 استادیار گروه روان‌پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران

10.22099/ebd.2024.7442

چکیده

یکی از معضلات خانواده‌های دارای فرزند با نارسایی تو جه بیش‌فعالی استفاده بیش از حد آنها از وسایل الکترونیکی است. بنابراین، هدف از این پژوهش بررسی نقش سبک‌های فرزندپروری (اهمال­کاری، واکنش بیش از حد و اطناب کلام) در پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت در کودکان با اختلال نارسایی توجه بیش‌فعالی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. در این پژوهش 130 نفر ازکودکان7-12سال شیراز با اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی باره‌گیری از تشخیص بالینی روان‌پزشک و هم‌چنین، اجرای فرم کوتاه مقیاس تجدید نظر شده کانرز والدین و مصاحبه تشخیصی با روش هدفمند، شناسایی شدند. برای سنجش ابعاد سبک‌های فرزندپروری از مقیاس سبک‌های فرزندپروری آرنولد و اولیری و سنجش میزان اعتیاد به اینترنت از پرسش‌نامه اعتیاد به اینترنت یانگ استفاده شد. نتایج بدست آمده از این پژوهش بیانگر آن بود که بین سبک‌های فرزندپروری اهمال‌کاری و واکنش بیش از حد با اعتیاد به اینترنت همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. تحلیل‌های رگرسیون چندگانه برای پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت نشان داد سبک‌های فرزندپروری اهمال‌کاری و واکنش بیش از حد، اعتیاد به اینترنت را پیش‌بینی می‌کنند. بنابراین، هرچه سبک‌های فرزندپروری والدین ناکارآمد باشد، به میزان بیش‌تری اعتیاد به اینترنت در کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی آنها افزایش می-یابد. از این رو، ارائه آگاهی و آموزش لازم به والدین این افراد در زمینه سبک‌های فرزندپروری مناسب پیشنهاد می‌شود.
 
 

کلیدواژه‌ها