مقایسه شایستگی اجتماعی هیجانی در دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری ویژه

نویسندگان

1 استادیار روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی گروه روان‌شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

10.22099/ebd.2024.7440

چکیده

این پژوهش با هدف مقایسه شایستگی اجتماعی-هیجانی در دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری ویژه انجام شد. روش پژوهش از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول با و بدون ناتوانی یادگیری ویژه در شهر شیراز بودند که 41 دانش‌آموز با ناتوانی یادگیری ویژه و 41 دانش‌آموز بدون ناتوانی یادگیری ویژه با روش هدفمند و به شیوه همتاسازی (براساس پایه تحصیلی، وضعیت اقتصادی-اجتماعی) به عنوان نمونه این پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از پرسش‌نامه­ شایستگی اجتماعی-هیجانی زو و جی (2012) استفاده شد. تحلیل داده­ها با استفاده از روش تحلیل آماری تحلیل واریانس تک متغیره و تحلیل واریانس چند متغیره صورت گرفت. نتایج تحلیل آماری نشان­داد که بین دو گروه از دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری ویژه در متغیر شایستگی اجتماعی-هیجانی و خرده­مقیاس­های آن تفاوت معنی­داری وجود دارد.با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش پیشنهاد می­شود مهارت­های مرتبط با تصمیم­گیری، خودآگاهی، خودمدیریتی، راهبردهای تنظیم احساسات، همکاری و حفظ کارآمدی روابط همسالان آموزش داده شود.
 
 

کلیدواژه‌ها